Film on vändatud Vatikani peaeksortsisti Gabriele Amorthi toimikute põhjal. See lugu sai siia üldse võimalikuks ainult ühel põhjusel. Kui ma vaatan enda ümber, õigemini kuulan aeg-ajalt raadiot ja vaatan telekat ning sirvin internetti, siis üldjuhul ma kaua ei suuda kuulata/vaadata/lugeda seda, mis sealt tuleb. Kõik see, mis puudutab laias maailmas toimuvat, loomulikult ka Eestis toimuvat, see on ammugi ületanud igasuguse hea maitse piiri. Kuhu on jäänud endisaegsed eetika- ja moraalinormid? Kõik tundub justkui pea peale pööratud. Tsiteeriks siin tundmatut klassikut: Kas maailm on hulluks läinud? Nagu ütlesin kunagi ja ka blogi päises on kirjas, et tegu on ulme blogiga ja poliitika siia blogisse ei kuulu, aga paratamatult tahan teada, et miks kogu see jama terves maailmas ühel ajal toimub? Sellele küsimusele on mingitest nurkadest vastused juba antud, kuid mulle tundub, et ma olen unustanud ühe ja võibolla selle kõige tähtsama...
Hingetutest
inimestest on juba päris mitmes teemas juttu olnud. Matrixis nimetati neid
olevusi koguni bottideks. Asgardis ja piiblis on neid olevusi nimetatud sisemiselt
tühjadeks, südameteta, kaastundeta ja vaimuta olevuseteks, kuid ainuüksi nendest tegelastest ei piisa, et maailm nässu keerata.
Peab olema mingi juhataja(d), kes selle massi oma kasuks, kurjuse poole, meelehea eest, tööle paneb. Lisaks peab olema mingi vahelüli enne kõige kõrgemat
kurjamit. Edasi
ma rohkem seda mõttekäiku ei arendaks, sest kes vähegi mõtleb, saab ise aru. Ma
nokin sealt filmist välja huvitavamad kohad ja tähelepanuväärsema
informatsiooni, mis võib aidata teatud olukordades neid kurjasid jõude ära
tunda ja lihtsamal juhul sellega ise toime tulla. Kas tegu on tõsise asjaga, nagu Vatikan väidab, või puhta ulmega, see jääb igaühe enda otsustada, sest täit tõtt meil selles maailmas vaevalt õnnestub teada saada. Klassik Juhan Liiv ütles oma raamatus "Elu sügavusest", midagi sellist: Kas on olemas igavest tõtt, mis kindlalt püsima jääb? Ei ole võimalik, sest siis jääks see ainus kõigeks ja see oleks kõige ots, maailma lõpp.
Algava loo peakangelane Gabriele Amorth on öelnud: Inimest võib korraga vallata rohkem kui üks deemon, mõnikord tuhandeid. Inimesed on kaotanud usu ja selle asemele on astunud ebausk, maagia, satanism või ouija-lauad, mis seejärel avavad kõik uksed deemonite kohalolekule. Küsimusele, kas kurat võib rünnata Vatikani, vastas Amorth: "Ta on juba proovinud. Ta tegi seda 1981. aastal, rünnates Johannes Paulus II."
Vaadates üleüldist maailma seisu, siis võib suure tõenäosusega öelda, et kurat on Vatikani sisse pääsenud, ja mitte ainult Vatikani, vaid ka teistesse kõige tähtsamatesse ja suurtematesse institutsioonidesse. Neid nimetama pole vast vaja hakata, sest telekas ja raadios on tõenäoliselt neist iga päev juttu.
Paavsti eksortsist
Isa Gabriele Amorth, Vatikani peaeksortsist, 1986-2016.
Filmi tegemisse on kaasatud Loyola production. Ma pole teemat süvitsi uurinud ega kõike ei jõuagi, aga Loyola nime nähes meenus mulle ajaloost üks jesuiidi preester. Võin eksida, kuid see nimi toob justkui ähmaselt mällu seose musta paavstiga. Kes tahab, uurib ise edasi.
Kes pole teemat uurinud või ei tea üldse asjast midagi, siis deemon(id) võivad pugeda nõrga hinge ja vaimuga keha sisse, ka laste sisse ronivad nad hea meelega. Eriti haavatavaks teeb inimese deemonitele mingit sorti suur vaimne või füüsiline trauma. Kannatav hing otsib meeleheitlikult sidet. Ilmsüütud lapsed võivad sedasi seestunuteks saada. Ühe keha sees võib olla mitu deemonit. Samuti võib deemon(id) üle võtta mingi koha, maja või eseme.
98% kõikidest "seestumise" juhtumitest on tegelikult inimese enda luulud ja vaimuhaigus, mida saavad arstid ja psühhiaatrid ravida. Ülejäänud 2% aga on tekitanud hämmeldust nii teaduses kui meditsiinis pikka aega. Seda saab kutsuda kurjuseks.
Filmis näitas eksortsist seestunule mitmel korral ühte medalit, mis ehmatas saatanat.
Tegu on Püha Benedictuse medaliga. See on kristlik sakramendimedal, mis sisaldab Püha Benedictuse eluga seotud sümboleid ja teksti. See on religioosne objekt, mis kaitseb needuste, kurjuse ja pahede eest, kaitseb haiguste eest ning annab head tervist. Seda medalit nähes, meenus mulle Sator-vormel. Tundub, et hea ja kuri võitlevad omavahel sümbolite keeles. Kellel on tugevamad sümbolid, see võidab.
Seda filmi on tegelikult päris raske sedasi süstematiseeritult kokku võtta, kuid annan oma parima. Seal on tegelikult väga palju tähtsaid lausejuppe muu teksti sees, mis minu tähelepanu köitsid. No näiteks: emaarmastus on lähim või kõige sarnasem jumala armastusele või siis: "Suhkur on Saatana tööriist". Muuseas, viimasel ajal ma suhkrut tarbin vähem. Igal hommikul ma tegelikult kohvi ei joogi, aga kui joon, siis meega. Kommi vahest ikka tahaks või jäätist, aga selline karm lause paneb tegelikult mõtlema küll. Teisest küljest, kui nüüd uurida piiblit, siis seal on midagi sellist kirjas: "Õige küljest ei lange juuksekarv ka mitte ja ta võib isegi mürki juua, ilma, et see talle kõige vähematki häda valmistaks." Kes aga on õige ja kes pole? Eks igaüks tunnetab seda omamoodi ja mõni ei vali üldse pooli ning proovib duaalsusest väljuda.
Esmalt toon välja klassikalised seestumise ilmingud filmis oleva info alusel ja siis ühest raamatust (Psühhiaatria minevik ja tänapäev). Raamatus muidugi seestumise värki ei tunnistata, aga need ilmingud on seal olemas, mis osalt võivad olla kõigest mõne vaimuhaiguse tunnused.
Filmist:
- Räägib võõrkeeli, mida pole kunagi õppinud.- Võtab kellegi teise kuju sinu minevikust või loob selle sinu vaimusilma ette nii, et sa seda usud.
- Teab selliseid asju inimese kohta, mida keegi teine ei tea. Näeb inimese sisse ja mõistab tema poolt tehtud patte. Teab inimese nime. Arvab ära võimatuid ülesandeid.
- Saatan tunneb inimese hinge ja iga viimast kui tema pattu.
- Kardab Jeesus Kristuse nime.
- Ei meeldi kui nalja tehakse, ärritub.
- Üleloomulik, looma jõud.
- Seestunu kehast võib suu kaudu välja tulla ilmvõimatuid asju, näiteks raudnaelu jne.
Raamatust:
- Must ja tursunud keel, mis hoidub ebaloomulikult suust välja.- Nutab, ilma, et ta ise seda teaks või tunneks.
- Ei soovi rääkida, iseäranis siis, kui teda selleks sunnitakse.
- Surub hambad kokku ja keeldub toidust.
- Kõneleb palju, kuid jutt on sisutu.
- Inimesele tuleb sageli peale ebaloomulikult raske uni või tardumus.
- Pööritab hirmuäratavalt silmi.
- Peksab end rusikatega, rebib oma riideid ja juukseid.
- Kiristab hambaid ja suust tuleb vahtu nagu hullul koeral.
- Inimese keha läbivad aeg-ajalt järsud tõmblused nagu tuline kiir.
- Kehas esineb sipelgate jooksmise ja muid imelikke ning ebaloomulikke tundeid.
- Püsivad valud ühes kehaosas: kui sellele kohale teha ristimärk, siis läheb valu üle teise kohta.
- Kõneleb asjadest, mida ta ei saa tegelikult teada, kõneleb võõraid keeli, laulab arusaamatuid laule, ennustab tulevikku või teeb midagi muud üleloomulikku.
Võimatud ja vähem võimatud asjad ja ilmingud, mis võivad juhtuda seestunuga või selle läheduses:
- Keha võtab ebaloomulikke vorme.- Leviteerimine.- Laes ja seintel kõndimine või turnimine.
- Ilma füüsilise kontaktita teise inimese eemale paiskamine.
- Füüsiliste asjade liikuma panemine ilma nähtava kontaktita.
- Elektrivoolu lühis või elektri täielik kadumine.
- Tohutu külma tunne või väga külm tuba.
Need on ekstreemsemad asjad. Seestunu võib pealtnäha käituda kui tavaline inimene, aga mingite otsuste tegemisel või teatud juhtudel käitub eelnevale ristivastupidi.
Filmis ütles tolleaegne paavst (80ndad): "Taevast on pagendatud Maale (maa-alla) 200 langenud inglit ja see pole muinaslugu. Saatan on proovinud mitu korda Vatikani sisse imbuda." Nagu juba loo sissejuhatuses mainisin, siis mul on tunne, et saatan on vaikselt igale poole sisse pugenud. Huvitav on siin muidugi see, et Vatikanil on täpselt teada, et 200 langenud inglit visati taevast maa peale. Meenub kohe Asgard, kus peajumal Odin viskas samuti taevast alla tulejumal Loki, kes nii maal kui Valhallas palju kurja korda saatis. Teisest küljest aga läheb Gabriele Amorthi öeldu vastuollu Vatikaniga, kus Amorth väitis, et inimest võivad korraga vaevata tuhanded deemonid. Kas on siis sedasi, et need 200 on mingil juhtpositsioonidel olevad nii öelda langenud Jumalad ja ülejäänud on lihtsalt mingit lihtsamat ja/või madalamat sorti deemonid, võibolla koguni kurjad inimhinged, kes maalt otse põrgusse on saadetud?
Deemonitel on hierarhia, alam teenib ülemat. Mida kõrgem deemon, seda parem ligipääs tal inimestele on. Paljudes raamatutes ja filmides räägitakse samast asjast. No vaadake kasvõi Harry Potterit.
Kuidas deemon kehast välja ajada.
Seestunust saab deemoni välja ajada üknes usu läbi ja pideva palvetamisega. Eksortsisimi jaoks on vaja välja uurida deemoni nimi, tugeva deemoni puhul saab lisaks usule ainult nii deemonist jagu. Nad reedavad lõpuks oma nime, sest nad ei kannata palvete piina. Välja saab neid ajada üksnes see, kes kahetseb oma patte ja on Jumalale oma patud üles tunnistanud. Eksortsismi ajal ei tohi suhelda deemoniga ega vastata tema sõnadele ega tegudele. Ladina keelsed palved on mõjusamad. Peab olema kõigutamatu ja järeleandmatu. Saatan ei armasta nalju.
Ohud, mis eksortsismi ajal võivad ette tulla.
Deemonid ammutavad jõudu ööpimedusest. Deemon tajub inimese süüd ja pöörab selle tema vastu, et ekitada. Saatan üritab petekat teha, tekitab segadust ja hirmu, loobib asju ja isegi inimesi. Saatan on vilunud petis. Ta paneb meenutama minevikku, mälestusi, ilmutusi ja tõmbab aina haneks. Kunagi ei tea, mida ta mõtleb ja sepitseb.
Miks maailm on pekkis ja mis ajast.
Eksortsist muutub ise seestatavaks, filmis oli selleks vend de Ojada. Tema veenis kuninganna Isabellat inkvisitsiooni vajalikkuses. Seega, seestumisest saati aastal 1475 on kõik pärast seda toimunu saatana kätetöö. Sajandid piina ja tagakiusamist ning hirmsat inkvisitsiooniõuduseid, mille algatas püha vend ja mis viidi läbi Issanda nimel, ent siiski saatana käe läbi. Vatikan pidi seda teadma ja kirik varjas kõike ning peitis kogu tõe.
Vatikanist taheti 80ndatel peaeksortsisti ametikoht kaotada. Ei ole kindel, kas see enam seal alles on, kuid võib ju paljude maailmas toimuvate sündmuste valguses oletada, et kurjus on kuidagi sinna sisse pääsenud ja võibolla seal pidevalt suurtemate tõusude ja mõõnadega olnud vähemalt alates 15. sajandist. Paistab, et viimasel ajal on asjad päris halvaks näinud. Äkki kurjus tunneb, et tal on vähe aega ja on hakanud kiirustades oma kurje plaane maailmas ellu viima.
Filmis sai paavsti eksortsist jagu kõrgel hierarhia redelil olevast väga kurjast deemonist Asmodeus'ist.
Asmodeus paisati põrgusse ja sain sedasi aru, et temal kohta ülesse Maa peale enam ei ole. Asmo-deus. Sellel põrgulisel on väga huvitav nimi. Deus tähendab ladina keeles jumalat ja Asmo tähendab baski keeles - ma olen. Ma olen Jumal!
Üleval ja all on vana lapiku maa kaart, mida filmis näidati mitmeid kordi, kuid lõpus juhiti sellele kaardile juba jõulisemalt tähelepanu. Tegu oli Vatikaniga ja tõenäoliselt selle salaarhiiviga. Kui seda kaarti näidati, siis öeldi sellised sõnad: "Tere tulemast pühamast pühamasse paika. 12 sajandit aardeid. Raamatute viisi tarkust ja vagadust. Püha venna päevik (see kes seestunud oli 15. sajandil) on äärmiselt kasulik, hoolimata jõledustest. Asmodeus on alistatud, aga selliseid on veel palju. Peagi selguvad ülejäänud 199 kohta, kus Jumal pole oodatud.
Mul pole tegelikult halli aimugi, mida nad selle kaardiga näidata tahtsid, kuid Põhjanaba ligiduses olev maa on sellel kaardil igatahes olemas. Ei mingit jääd ega külma. Ja kõik see oli veel 15. sajandil. Mõistmatuks jäävad sellel kaardil punased alada, aga kui pole korralikku alginfot antud, siis pole vist mõtet nuputama hakata, et mis alad need on.
Lõpetuseks viimane pilt sellest filmist. No mida nad selle kujuga öelda proovivad? Võin proovida anda oma selgituse. See võib sümboliseerida inimkehas olemise raskust, mil kogu maailm püüab inimest väntsutada ja lõhki rebida, pannes talle sümboolselt pähe vabadust sümboliseeriva krooni, mis peaks jätma petliku mulje, et justkui inimene on vaba..
LÕPP
Allikad:
Film: Paavsti eksortsist (The Pope's Exorcist), Režissöör Julius Avery.https://en.wikipedia.org/wiki/Gabriele_Amorth
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Benedict_Medal
Raamat: Psühhiaatria minevik ja tänapäev, Jüri Saarma, Tallinn "Valgus" 1982.